Hoe creëer je overzicht in je applicatielandschap?
Om sneller en slimmer te kunnen werken is er een grote rol weggelegd voor digitalisering in zorg & welzijn. Steeds meer organisaties maken gebruik van applicaties voor bijvoorbeeld roostering en zorgadministratie. Applicaties die het werk gemakkelijker maken, maar ook een groot nadeel kennen. Door het alsmaar toevoegen van nieuwe applicaties is bij veel zorgorganisaties een enorm versnipperd applicatielandschap ontstaan. Hierdoor zijn veel subapplicaties niet goed op elkaar afgestemd.
Uit onderzoek van McKinsey blijkt dat digitale zorg in Nederland nog in de beginfase verkeert, maar er zijn veelbelovende mogelijkheden om de zorg te verbeteren door middel van digitalisering. Een overzichtelijk applicatielandschap is hierbij van groot belang. Wil je weten hoe je dit overzicht creëert? Lees dan snel verder.
Om een wirwar te voorkomen, is het belangrijk om je te beperken tot een maximum aantal applicaties. In de ideale situatie staan in de zorg drie kernapplicaties centraal:
- Elektronisch Cliënten Dossier (ECD);
- Roostering;
- Bedrijfsvoering.
Hoe creëer je overzicht in je applicatielandschap?
Wanneer je bewust kiest voor een beperkt aantal kernapplicaties ontstaat er een overzichtelijk en wendbaar applicatielandschap. Het is belangrijk dat je enkel bij het noodzakelijke blijft en het aantal subapplicaties beperkt. Onderstaande stappen kunnen je daarbij helpen.
- Start met een applicatierationalisatie
Applicatierationalisatie geeft je een overzicht. Bij applicatierationalisatie benader je het applicatielandschap als één geheel. Je bekijkt het vanuit de informatiebehoefte en informatiestromen in plaats vanuit de behoefte van één enkel domein of proces. Onderstaande stappen zet je bij applicatierationalisatie:
• Ga met je medewerkers in gesprek en vraag waar ze tegenaan lopen en wat volgens hen fijner zou werken.
• Op basis van deze input voeg je waar mogelijk processen samen in één systeem.
• Applicaties die overbodig zijn faseer je uit.
• Bestaande applicaties stem je af op informatiebehoefte en processen.
• Door middel van integratie (koppelingen) kun je met applicaties beter samenwerken. - Werk met slimme koppelplatforms
Wist je dat slimme koppelplatforms jou veel tijd en geld kunnen besparen? Hiermee automatiseer je handmatige handelingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het eenvoudig aanvragen van een VOG voor een nieuwe medewerker. Deze handeling hoef je dan niet meer handmatig uit te voeren. Een koppelplatform maakt het koppelen met andere systemen makkelijker en het voorkomt dat je voor elke nieuwe omgeving opnieuw een koppeling moet ontwikkelen.
Werkt jouw zorgorganisatie met de software van AFAS? Met het koppelplatform HubBI maak je zelf eenvoudig processen sneller en efficiënter. Laat informatie vanuit AFAS naar HubBI 'reizen' en het wordt ineens mogelijk om ook de laatste repeterende handelingen te automatiseren. Wil je meer weten over robotisering van HR-taken en HubBI? Download dan de whitepaper 'Robotisering van HR-taken'.