De kracht van onboarding bij het binden van zorgmedewerkers
Zorg- en welzijnsorganisaties staan voor de grote uitdaging om oplossingen te vinden voor de steeds verder oplopende arbeidstekorten. Het goede nieuws is dat het lukt om de instroom weer te laten stijgen, maar tegelijkertijd draagt dit te weinig bij aan het terugdringen van de tekorten. De uitstroom is nog steeds groot. Wist je dat een goede onboarding kan helpen om de uitstroom terug te dringen?
Om een zorgmedewerker voor een lange tijd succesvol bij je organisatie aan de slag te houden, is een zorgvuldige onboarding van levensbelang. Onboarding goed organiseren kan in zorg en welzijn best ingewikkeld zijn. De werkdruk is hoog, collega's hebben weinig tijd en nieuwe medewerkers worden vaak snel in het diepe gegooid. Een goede onboarding zorgt voor een duurzame relatie, meer werkgeluk en een hogere productiviteit. Maar wat is onboarding nu eigenlijk?
Wat is onboarding?
Onboarding is het proces waarin een organisatie nieuwe medewerkers welkom heet en begeleidt bij de start van een nieuwe baan bij de organisatie. Vaak gaan we er vanuit dat onboarding begint vanaf het moment dat de overeenkomst is getekend, maar eigenlijk begint dit proces al bij aanvang van het werving- en selectieproces. Een gangbare definitie van onboarding is: "Onboarding is iedere nieuwe ervaring van een nieuwe medewerker bij een organisatie die bijdraagt aan zijn succes en die zorgt voor betrokkenheid bij de visie, strategie, doelstellingen en cultuur van de organisatie. Onboarding gaat uit van samenwerking tussen de nieuwe collega, management en HRM." Dat is dus meer dan medewerkers alleen snel en concreet inwerken in het werk dat ze voor je gaan doen. Het gaat dus om een onboardingsproces van zeker enkele maanden.
Hoe ziet een onboardingsproces eruit?
Hoewel het onboardingsproces langer duurt, is de kern van onboarding gericht op de ervaring van nieuwe medewerkers bij binnenkomst. Deze eerste ervaring is zeer belangrijk en van grote invloed op het verloop van het dienstverband. Een onboardingsproces bestaat uit 4 fases met belangrijke en onderscheidende elementen.
Fase 1: Strategische werving en selectie
In deze fase, ook wel de pre-boarding genoemd, start het proces met de werving en selectie en ga je op zoek naar de juiste kandidaat. In deze fase vinden belangrijke communicatiemomenten plaats en worden verwachtingen geschetst die later in het proces waargemaakt moeten worden. Denk daarom goed na over de beloftes die je hier doet en de beelden die je schetst. Wees dus realistisch. Misschien happen potentiële kandidaten minder snel, maar dat is beter dan vroegtijdig ongewenst vertrek.
Fase 2 & 3: Inwerken en integreren
Als de nieuwe zorgmedewerker eenmaal is gestart, dan begint fase 2. De medewerker doet de eerste ervaringen op in de praktijk en het binden begint. Daarna volgt de derde fase waarin de nieuwe medewerker integreert. Een belangrijke fase, omdat in de praktijk blijkt dat een grote groep starters hier hun nieuwe stap beëindigt.
Fase 4: Aanpak 'on board' houden
In de laatste fase draait het om het 'on board' houden van medewerkers. Daarbij is het belangrijk om je te realiseren dat onboarding geen eenmalig moment is, maar een proces. Uit het landelijke uitstroomonderzoek Zorg en Welzijn van RegioPlus blijkt dat het eerste jaar van de nieuwe medewerkers cruciaal is. Ruim 1 op de 4 uitstromende zorgmedewerkers was korter dan een jaar in dienst bij zijn of haar werkgever.
Wil je meer weten over onboarding? Lees dan deze whitepaper over het belang van een goede onboarding.
3 tips voor een goede onboarding
Nu je de belangrijkste fases van de onboarding weet, kun je ermee aan de slag. Wij geven je 3 tips die bijdragen aan een succesvolle onboarding in de zorg:
- Preboarden als eerste indruk: Houd vanaf het moment dat de overeenkomst getekend is contact met de nieuwe medewerker. Vaak stopt de communicatie hier, maar juist in deze fase is het houden van contact essentieel. Dit kan heel laagdrempelig door bijvoorbeeld digitaal informatie te verstrekken. Stuur een leuke introductievideo of stuur een mail met de route naar het parkeerterrein.
- Persoonlijk ontwikkelplan als startschot: Maak concreet wat je van de medewerker verwacht, welk ontwikkelpotentieel hij of zij heeft en hoe je daar invulling aan gaat geven. Door direct een persoonlijk ontwikkelplan te maken, weet de medewerker waar hij of zij aan toe is.
- Wat je aandacht geeft groeit: Bespreek niet alleen aan het einde van de eerste dag of week hoe het gaat, maar blijf dit herhalen. Regelmatig een goed gesprek voeren over ervaringen en voortgang helpt de nieuwe medewerker zich sneller thuis te voelen. Hierdoor blijft de medewerker geboeid en dit kan ongewenste vroegtijdige uitstroom voorkomen.