3 maatregelen die de kans op verzuim in de zorg verminderen

Als bestuurder of HR-professional bij een zorgorganisatie wil je er alles aan doen om verzuim te beperken. Want een (langdurig) zieke medewerker kost veel geld en heeft invloed op de bezetting op de werkvloer en daarmee de zorg die je kunt leveren. Maar misschien nog wel het belangrijkste: verzuim werkt door op het werkgeluk van individuele medewerkers en het team.

Het hoge verzuimpercentage van 8% binnen zorg & welzijn wordt voor een groot deel bepaald door het langdurige verzuim (CBS, 2022). Helaas is het voorkomen van verzuim in de zorg niet eenvoudig. Verzuim ontstaat door mentale of fysieke redenen vanuit privé- of werksituatie. Of natuurlijk een combinatie van beiden. Als werkgever heb je de meeste invloed op de eventuele risico's op de werkvloer. Pas jij de volgende 3 preventieve maatregelen al toe om de kans op verzuim te verminderen?

3 maatregelen die de kans op verzuim in de zorg verminderen

1. Regelmatige gesprekken met alle medewerkers 

Niets is zo belangrijk als regelmatig het goede gesprek met je zorgmedewerkers voeren. Niet alleen wanneer ze ziek zijn, maar ook juist wanneer ze werkgelukkig zijn en goed werk verrichten. Want elke medewerker verdient de juiste aandacht, zodat ze de beste versie van zichzelf kunnen zijn. Vraag regelmatig hoe het met een medewerker gaat. Vraag naar de werk-privébalans en hoe je hier eventueel in kunt ondersteunen. Sta ook stil bij life-events van medewerkers. Grote levensgebeurtenissen hebben impact op het leven van de medewerker en kunnen op termijn leiden tot verzuim. Denk hierbij aan een verhuizing, de geboorte van een kind, het geven van mantelzorg of het overlijden van een familielid.  

Als werkgever kun je natuurlijk niet alles oplossen, maar als je weet hoe het met je medewerkers gaat, kun je tijdig de juiste interventies inzetten om waar mogelijk uitval te voorkomen. Of in elk geval de duur van het verzuim te verkorten. Zorg ervoor dat leidinggevenden goed getraind zijn in het voeren van dit gesprek én geef ze de tijd om het gesprek te voeren. Binnen zorgorganisaties is de span of control vaak groot. Hierdoor vinden gesprekken vaak niet plaats, terwijl ze echt het verschil kunnen maken. 

2. Een actueel vitaliteitsbeleid 

Heeft jouw organisatie een vitaliteitsbeleid? Daarin is bijvoorbeeld geregeld wat de protocollen zijn bij verzuim, zodat iedereen in de organisatie weet waar hij aan toe is wanneer een zorgmedewerker uitvalt. Daarnaast staat in een vitaliteitsbeleid hoe je als organisatie werkt aan de mentale en fysieke gezondheid van medewerkers.

  • Inspiratie rondom mentale gezondheid
    Help je medewerkers mentaal gezond te blijven door middel van individuele coaching, mindfulness en het organiseren van themabijeenkomsten over bijvoorbeeld het nemen van regie in je eigen leven.  
  • Inspiratie rondom fysieke gezondheid
    Bied tools aan die een gezonde leefstijl op het gebied van beweging, voeding en slaap stimuleren. Of werk een programma uit waarin je workshops, e-learning en individuele coaching aanbiedt. Denk hierbij aan het regelmatig faciliteren van sportieve activiteiten zoals een stappenchallenge en stimuleer het met de fiets naar het werk komen.

Het is belangrijk dat je weet waar je medewerkers behoefte aan hebben en waar zij werkgelukkig van worden. Ga hierover regelmatig het gesprek aan met je medewerkers. Heb je een beleid, zorg er dan voor dat het structureel is ingebed en het niet bij een eenmalige actie blijft. Vergeet daarnaast niet om erover te communiceren. Medewerkers vinden het namelijk erg belangrijk om te weten dat er aandacht is voor hun vitaliteit en welbevinden. Stel bijvoorbeeld een interne pagina beschikbaar waarop je medewerkers informeert over het vitaliteitsbeleid en alle mogelijkheden. Of deel regelmatig nieuwsberichten waarmee je de fysieke en mentale gezondheid onder de aandacht brengt. Want een gezonde werkplek zorgt uiteindelijk voor meer werkgeluk en minder uitval.

Tip! Heb je hulp nodig bij het opstellen van een vitaliteitsbeleid? Jouw arbodienst of een amplitiedeskundige kan hierbij ondersteunen.

3. Ontwikkeling van zorgmedewerkers 

Over het algemeen vinden zorgmedewerkers het belangrijk om zichzelf professioneel en persoonlijk te ontwikkelen. Ga actief het gesprek aan over talenten en ontwikkeling. Stel bijvoorbeeld vragen als: Weet je wat je talenten zijn? Sluiten je talenten aan op het werk wat je doet? Wat kan ik doen om je te helpen het beste uit jouw talenten te halen? Wat zou je graag nog willen leren? Wat zijn je ambities?

Persoonlijke en professionele ontwikkeling zorgt voor meer zelfreflectie en bewustzijn van medewerkers. Dit bewustzijn draagt weer bij aan meer zelfregie. Waarom doe ik wat ik doe? Wat past wel en wat niet? Wat heb ik nodig om gemotiveerd en energiek te blijven? Hoe meer zelfregie en eigen verantwoordelijkheid een medewerker pakt, hoe beter deze in balans blijft. Let wel, als werkgever moet je hier goed op inspelen. 

Tip! Het maken van een strategisch ontwikkelplan helpt om de ontwikkeling van zorgmedewerkers te laten renderen. In zo'n plan gaat het om ambitie, organisatiedoelstellingen, aanleg, ontwikkelbaarheid én mensen in beweging zetten. Ben je benieuwd hoe je dit aanpakt? Het strategisch ontwikkelplan van MyTalentBoard helpt je op weg.

Wil je een keer
vrijblijvend sparren?

Vera denkt graag mee om jouw HR-uitdagingen om te zetten in oplossingen.

Neem contact op