Verbeter je recruitmentproces om de juiste zorgmedewerkers te vinden

Wist je dat de kwaliteit van het recruitmentproces grote invloed heeft op het aantrekken van kandidaten? Dat betekent dat een goed werkend recruitmentproces de kans op het vinden van de juiste kandidaten voor jouw zorgorganisatie vergroot. Graag leggen we uit hoe dit werkt.  
 
Als kandidaten bij jou solliciteren, wil je dat ze een positief gevoel overhouden aan het recruitmentproces. Dit noemen we ook wel een optimale kandidaatreis. Bij de kandidaatreis gaat het om de hele ‘reis’ die een kandidaat maakt. Vanaf het eerste contact tot en met de aanname of de afwijzing voor een functie. Een optimale kandidaatreis versterkt jouw werkgeversimago en helpt zo bij het aantrekken van kandidaten. Want kandidaten die een goede ervaring met jouw zorgorganisatie hebben, bevelen jouw organisatie vaker aan bij anderen. 

Verbeter je recruitmentproces om meer zorgmedewerkers te vinden

Hoe zorg je voor de beste kandidaatreis in de zorg?

Je weet nu wat een goede kandidaatreis oplevert, maar hoe ga je hier concreet mee aan de slag? We geven je een aantal tips om de kandidaatreis in jouw zorgorganisatie te verbeteren. 

  • Zorg voor heldere vacatureteksten gericht op de doelgroep 
    Speel in een vacaturetekst minder in op de functievereisten en meer op de behoeften van de doelgroep. Kies voor een aansprekende functietitel aan de hand van Google Trends en vermijd zogenaamde buzzwoorden als flexibel, enthousiast en initiatief. Vind je het schrijven van vacatureteksten moeilijk? Download dan de whitepaper over sterke vacatureteksten ontdek hoe je met minimale aanpassingen de kans op het vinden van de ideale kandidaat vergroot. 

  • Werk aan je wervingsstrategie  
    Zet meerdere kanalen in om je doelgroep te bereiken. Denk hierbij aan verschillende social media kanalen, advertenties, een goede werken-bij website en de inzet van wervingsbureaus.  

  • Zet je werken-bij website optimaal in  
    Heeft jouw zorgorganisatie een werken-bij website, zorg er dan voor dat je niet alleen vacatures laat zien. Geef bezoekers van de website vooral een beeld van hoe het is om bij jouw zorgorganisatie te werken. Kandidaten kiezen hun werkgever steeds vaker op basis van de organisatiecultuur. Toon die aan de hand van mooie beelden en verhalen. En wees eerlijk. Vertel dus geen dingen die je niet waar kunt maken.  

  • Maak gebruik van een ATS-systeem  
    Met een ATS-systeem (Applicant Tracking System) kun je jouw wervingsproces optimaal beheren. Een ATS helpt je bij het opstellen en publiceren van vacatures, het uitnodigen van kandidaten, delen van informatie en nog veel meer. Allemaal via één systeem. Als recruiter kun je tegenwoordig eigenlijk niet zonder. Lees hier meer over de voordelen van een ATS-systeem
     

  • Gebruik assessments 
    Het helpt als je de informatie waarop een kandidaat wordt geselecteerd, objectiveert aan de hand van assessments. Zo selecteer je de beste kandidaat, niet de beste sollicitant. Lees meer over het belang van assessments bij de selectie van personeel
     

  • Laat kandidaten niet onnodig lang wachten 
    Een sollicitatieproces is voor kandidaten een spannende periode. Houd ze daarom niet te lang in spanning. Vaak weet je al vrij snel of een kandidaat wel of niet geschikt is. Koppel dat dan terug. Bevat de sollicitatieprocedure meerdere stappen, zorg er dan voor dat er tussentijds voldoende contactmomenten zijn.  
     

  • Een goede onboarding kan het verschil kan maken 
    Als jij en de kandidaat uiteindelijk voor elkaar hebben gekozen, is het natuurlijk de bedoeling dat de nieuwe medewerker voor langere tijd bij je blijft werken. Wist je dat 65% van de kandidaten binnen drie maanden alweer op zoek gaat naar een andere baan? Ontdek hoe je met een goede onboarding het verschil kan maken.  

Wil je een keer
vrijblijvend sparren?

Vera denkt graag mee om jouw HR-uitdagingen om te zetten in oplossingen.

Neem contact op