5 overwegingen om een werving- en selectie-bureau in te schakelen
Hoe bereik je de juiste zorgmedewerkers met jouw vacature en hoe zorg je ervoor dat ze bij jou solliciteren? Werving en selectie is, zeker in een krappe arbeidsmarkt, een complex en tijdsintensief proces. Als zorgorganisatie heb je niet altijd de juiste middelen (tijd, capaciteit, kennis) om dit allemaal zelf te doen. Een werving- en selectiebureau kan je helpen bij het vinden van nieuwe medewerkers voor zowel de zorgfuncties als ondersteunende functies.
De voordelen van zelf doen en uitbesteden
Veel zorgorganisaties stellen zichzelf de vraag of het verstandig is om de werving en selectie zelf te doen of uit te besteden aan een werving- en selectiebureau. Dit is natuurlijk afhankelijk van de situatie en de behoefte van jouw organisatie. Wij zetten de overwegingen voor het wel of niet uitbesteden aan een werving- en selectiebureau voor je op een rij.
- Tijd
Het werven van bekwaam (zorg)personeel is tijdrovend. Een bureau handelt snel bij vacatures. Enerzijds is het hun vak, anderzijds hebben ze vaak al een groot netwerk van kandidaten. Een bureau filtert de goede kandidaten eruit en dat scheelt jou veel tijd.
Wanneer je een traject zelfstandig uitvoert heb je als werkgever het volledige beheer over de duur van het traject en ben je mogelijk flexibeler. Bijvoorbeeld wanneer het traject door onvoorziene omstandigheden een andere wending krijgt.
- Kennis en expertise
Werving en selectie is een vak. Bij een bureau werken ervaren recruiters die goed zijn in het vinden van de juiste kandidaat voor een specifieke rol. Als zorgorganisatie heb je niet altijd voldoende kennis in huis van bijvoorbeeld wervingsmethodes. Ook heb je niet altijd het volledige zicht op de beschikbaarheid van de doelgroep en weet je niet altijd welke type kandidaat nodig is en of dit beeld subjectief is. Een goed bureau weet wat er speelt en kent de uitdagingen op het gebied van recruitment.
- Capaciteit
Veel zorgorganisaties komen zelf medewerkers te kort op het gebied van recruitment. In het geval van tijdelijke behoefte is het daarnaast niet altijd mogelijk om de juiste contractvorm aan te bieden. Via een bureau is dit vaak wel mogelijk.
- Bereiken van kandidaten
Werkgevers in de zorg zijn afhankelijk van een beperkt aantal reacties op vacatures. Ze beschikken vaak onvoldoende over de middelen om toegang te verkrijgen tot latent werkzoekenden. Of ze hebben simpelweg de tijd niet. Een werving- en selectiebureau is hierin gespecialiseerd en neemt dit uit handen. Bovendien heeft een bureau een groot netwerk van kandidaten, waar ze korte lijntjes mee hebben.
- Aantrekkingskracht
De manier waarop zorgorganisaties omgaan met employer branding (het bouwen van een sterk werkgeversmerk) varieert. Vaak weten ze wel dat een sterk werkgeversmerk nodig is, maar wordt er niet altijd invulling aan gegeven. Dit kan bijvoorbeeld komen door een gebrek aan tijd of expertise. Wanneer je hier als werkgever moeite mee hebt, kan de inzet van een werving- en selectiebureau dat gespecialiseerd is in de zorgsector voordelen bieden. Een extern bureau met kennis van de zorgsector heeft inzicht in de markt en kan zo waardevolle en onafhankelijke input leveren bij de (door)ontwikkeling van jouw werkgeversmerk.
Duurzaam werven en selecteren
Of je er nu voor kiest om werving en selectie zelf te doen of uit te besteden; onthoud dat gedegen werving en selectie een belangrijke oplossing is voor het tegengaan van personeelstekorten in de zorg. Wil je weten waar je rekening mee moet houden bij werving en selectie in de zorg? Lees deze whitepaper over duurzaam werven en selecteren voor de zorgsector en je bent direct op de hoogte van alle trends en ontwikkelingen.