Versterk de employee journey voor het behoud van zorgmedewerkers

Wil je mismatches voorkomen, ongewenst verloop verminderen en frequent verzuim aanpakken? Focus je dan eens op de medewerkersreis (employee journey) in jouw zorgorganisatie. Dit is het traject dat kandidaten en medewerkers afleggen vanaf de eerste kennismaking met jouw organisatie tot het moment dat ze de organisatie verlaten. Die weg bepaalt hoe zij hun baan of specifieke elementen ervan beleven.  

Versterk de employee journey voor het behoud van zorgmedewerkers

Het belang van een goede employee journey

Een goede employee journey leidt tot een grotere betrokkenheid van je medewerkers. Een misstap in de employee journey kan de betrokkenheid verlagen. En een lage betrokkenheid leidt tot extra kosten. Bijvoorbeeld kosten door een mismatch, het vroegtijdig afhaken van sollicitanten en nieuwe medewerkers, een hoge verzuimfrequentie en ongewenst verloop.

Hoe ziet de employee journey eruit?

De kandidaat- en medewerkersreis bestaat uit de volgende 6 fasen. 

  1. Het aantrekken van zorgmedewerkers vanuit een sterk werkgeversmerk 
    Met een sterk werkgeversmerk onderscheid je jezelf als werkgever op de arbeidsmarkt. Hiermee trek je gemakkelijker talenten die bij jouw zorgorganisatie passen aan. Een eenvoudige manier om de aantrekkingskracht te vergroten, is de betrokkenheid van je medewerkers te boosten. Betrokken medewerkers praten positief over hun baan en over jou als werkgever. Zij zijn ambassadeur van jouw werkgeversmerk waardoor ze een sterke positie hebben om jou aan te bevelen. Maak daarom werk van de medewerkersreis.

  2. Een optimaal recruitmentproces
    Het doel van recruitment is het binnenhalen van talent. Talent dat blijft. Om dit vlot te laten verlopen, kan het helpen om de kandidaten assessments te laten maken. Deze geven inzicht in hun talenten, competenties en drijfveren. Ook van het bestaande personeel wil je dit goed in beeld hebben. Hiermee kun je namelijk veel beter je interne talentenpool aanspreken en duurzame interne matches maken. 

  3. Onboarden voor een warm en persoonlijk welkom 
    Een goed onboardingstraject is essentieel om zorgmedewerkers een warm welkom te geven en een omgeving te creëren waarin ze zich veilig en thuis voelen. Onboarden helpt nieuwe medewerkers om snel onderdeel van het team en de bedrijfscultuur te worden. Lees hier meer over onboarding.

  4. Leren en ontwikkelen
    Betrokken medewerkers zoeken en vragen naar mogelijkheden om zichzelf verder te ontwikkelen. Zeker met het oog op duurzame inzetbaarheid is het belangrijk om een leven lang leren en ontwikkelen te stimuleren. Een goed ingericht Learning Management Systeem (LMS) kan hierbij helpen. Met een LMS kunnen medewerkers zichzelf blijven ontwikkelen. Lees hier meer over het inzetten van een LMS. 

  5. Personeel in de zorg behouden
    Het terugdringen van (ongewenst) personeelsverloop is een groot aandachtspunt van veel zorg- en welzijnsorganisaties. Een goede gesprekscyclus kan hier positief aan bijdragen. Voer regelmatig het gesprek met je medewerkers over onder andere hun ontwikkeling en behoeften. Zo ontdek je wat de eventuele knelpunten zijn en kun je de juiste ondersteuning en ontwikkelingsmogelijkheden bieden. 
     

  6. Offboarding voor een onvergetelijk afscheid
    Het komt steeds minder vaak voor dat medewerkers hun hele carrière bij dezelfde werkgever blijven. Geef vertrekkende medewerkers een onvergetelijk afscheid met een offboardingsprogramma. Zo maak je van een vertrekkende medewerker een echte ambassadeur voor jouw organisatie. Verzamel daarnaast feedback en onderzoek de verbeterpunten van de medewerkersreis. 

Tip! Verzamel feedback en onderzoek de verbeterpunten van de medewerkersreis. Gebruik deze punten om de employee journey van jouw zorgorganisatie naar een hoger niveau te tillen. 

Wil je een keer
vrijblijvend sparren?

Vera denkt graag mee om jouw HR-uitdagingen om te zetten in oplossingen.

Neem contact op